Fråga inte dig själv vad världen behöver. Fråga dig själv vad som väcker dig till liv och gör sedan det. För vad världen behöver är människor som verkligen har vaknat till liv. 
 
Ylva; - Dessa egenskapande verktyg blev fantastiska råd och tips till mig själv för att fortsatt stärka mig och så småningom uppnå mina mål, på mina villkor. Idéer plockades från andras verklighet och från min egna ledarskapserfarenhet, testades och visade sig vara mycket effektiva och praktiska för att förändra mitt liv på ett Äkta positivt sätt. Genom att acceptera och älska mig själv bakom alla filter kunde jag verkligen upptäcka min verkliga potential och äntligen även bli CHEF för mitt egna LIV.

Denna gång kommer jag inte gå in på min historia, det kommer i senare inlägg om hur och varför jag hamnade långt ner i djupaste avgrunden. Nu ska jag istället berätta om hur jag tog mig från livet som levande död till mer levande än någonsin och till att nu njuta av livet helt och hållet. Från att vara professionell ledare över andra blev jag till slut även min egen bästa ledare. Jag grävde djupt inom mig själv och lyfte fram det högsta.

Gör först en totalt ärlig analys av dig själv;

  1. Lever du som du lär? Har du kontroll över ditt liv?
  2. Älskar du dig själv såsom din kärlek är till de dina?
  3. Vem är jag? Vad tycker jag om? Vad gör mig glad? Vad är min lycka?
  4. Lever jag det liv jag vill leva med mig själv?
  5. Vad vill jag? Vart vill jag? Vill jag det jag gör idag? Lever jag ärligt mot mig själv?
  6. Har jag viljan att förändra mitt liv till det bättre?
  7. Inser jag att jag måste ändra på mig själv?
  8. Vet jag att den enda som kan förändra är jag?
  9. Vet jag vart jag vill nå?
  10. Vill jag styra mitt liv till det liv jag vill leva?

När du svarat på dessa c:a 10 frågor och bestämt dig för att bli din egen chef, så kan man sakta, sakta börja det hårda arbetet att ta kommandot över sitt egna liv. Påbörja resan till det verkliga livet.

Ylvas "Bli din egen ledares verktygsbudskap"
  • Gör din egna "mitt liv" affärsplan för företaget "Ylva"
  • Sätt tre mål och flera delmål på vägen
  • Skapa ditt egna mantra med tre ord som du vill ska vara DU ex. TRYGG, STARK och GLAD. Säg detta mantra inom dig varje dag flera gånger om dagen, gärna framför spegeln, liggandes i sängen eller i duschen (i badkaret).
  • Sätt din egna vision. Gör en bild framför dig om cirka ett år eller halvår på hur bra du mår i en viss situation och som du har uppnått. Ex. Jag arbetar som Livscoach, etablerat min affärsidé till verklighet eller arbetar i kassan på ICA, träffat min dröm man/kvinna, bor och lever i Spanien el. i Hjo, i Jönköping.
  • Sluta med tre dåliga vanor som du länge velat sluta med för att må bättre som människa.
  • Ändra tre rutiner i din vardag för att få en bättre vardag. Tex. Gå upp 30 minuter tidigare.
  • Gör minst tre saker i veckan bara för ditt bra måendes skull. Ex. Mecka med bilen, gå en promenad.
  • Gör tre saker för att få ordning i ditt liv. Ex. städa din inre garderob, släng ut all smuts, tvätta rent… sortera. Detta behövs arbetas med kontinuerligt.
  • Ta fram det du är tacksam för och visa din tacksamhet i en svår relation. Mycket bra när kontakt måste ske med personer som du har en svår relation till. 
  • Bygg styrkan i dig själv med att börja älska dig mer bit för bit, desto mer du ändrar för att livet ska bli ditt liv. Desto mer börjar du styra ditt eget liv. Till slut blir du ditt livs egna ledare.

Zenitas 5 snabba tips för ökad energi och styrka i vår vardag
Vi vill ALLA känna glädje, styrka och energi inför varje ny dag. För att nå dit måste vi hela tiden arbeta med oss själva. Sen kan vi bemöta omvärldens ständiga utmaningar. Nedan följer fem egentligen förutsättningar likaså grundstenar för att nå bättre mående. Detta är livsviktigt. Gör en daglig rutin på dessa förutsättningar och prioritera det framför allt annat. Då kommer kroppen att bli glad och ge tillbaka en balanserad och välmående kropp.  

  • DRICK VATTEN - Kroppen består av ca 70 procent vatten och i hjärnan finns hela 85 procent vatten. Vi gör av med flera liter varje dag, trots detta stannar vi sällan upp och funderar över var kroppen får sin påfyllning ifrån om vi inte dricker vatten regelbundet. Fyll på hela tiden.  
  • SOV DINA TIMMAR – En god natts sömn är mycket viktigare än vad många tror. God sömn har väldigt många hälsofrämjande effekter på kroppen. Kroppen städar, rensar och återuppbygger som bäst när du sover. 
  • ÄT REGELBUNDET OCH RÄTT - Det är inte bara VAD vi äter som påverkar vår hälsa utan även NÄR. Att äta regelbundet är faktiskt ett av de få kostråden som passar de flesta, 5-6 måltider om dagen med så ren mat som möjligt är toppen för kroppen. 
  • RÖR PÅ DIG - Att röra på sig är som att sätta på en motor – det startar en mängd processer som är bra för dig. Motion är en färskvara och rekommendationen är att du rör på dig i minst 30 minuter varje dag.  
  • HANTERA DIN STRESS - Stress är en naturlig reaktion i kroppen, som är bra när du behöver göra något snabbt eller har bråttom. Men, om man inte får tid att återhämta sig utan känner sig stressad ofta eller hela tiden, under lång tid, blir stressen väldigt skadlig.  

TRÄNING FÖRYNGRAR HJÄRNAN - Lite kort fakta från Ylva
Hippocampus är hjärnans minnescentrum. Minnescentrum i hjärnan minskar normalt med en procent om året. Tre snabba promenader i veckan, cirka 40 minuter per gång ökar istället Hippocampus motsvarande två års åldrande c:a två procent. Vid långvarig stress eller depression krymper Hippocampus 10 - 15%.

"Om du vill bli lyckligare, gör mer av det som gör dig lycklig"
"Som du lever dina timmar, så bygger du upp dina år. 
Som du lever dina dagar, så skapar du ditt liv"
"Vi ser inte världen som den är, utan vi ser världen som vi är"
"Ett offer räknar upp alla sina problem en ledare lägger fram lösningar"
"Framgång fungerar som en sparbössa. Ju mer du stoppar i, desto mer resultat får du"
"Jag undrade alltid varför inte någon gjorde något åt det?
- tills jag insåg att jag var någon"
"Den mest inflytelserika person du kommer att prata med idag är du, 
så var noga med vad du säger till dig själv"
"Ingen kan få dig att känna dig underlägsen utan din tillåtelse"
"Den enda säkra vägen till framgång är att ge mer och
bättre service än vad som förväntas av dig, oavsett vilken uppgiften är"

Tack bästa ni som läser och uppmärksammar det vi brinner för. Vi är så tacksamma.
NÄSTA BLOGGINLÄGG 
"SKAPA VILJAN ATT FÖRÄNDRA"
SLÄPPS DEN 19/5 KL:09:00, VI SES PÅ BLOGGEN.
Stora kramar Ylva & Zenita