Minns ni vårt budskap i att vilja hjälpa med viljan att ändra till det bättre. Varför behövdes nu viljan? Jo, för att förändra och för att vilja leva sitt bästa jag. Går det verkligen att skapa vilja? Då det inte finns någon ork eller egen vilja? När djupets svartaste hål är nådd och återvändo känns omöjlig. Eller när jag förnekar att jag verkligen lever så som jag helst vill. Först måste sanningen fram, vill jag leva utan min egen vilja eller vill jag leva det liv jag vill leva och det liv jag väljer att leva? Vill jag leva mitt bästa jag? Det är bara, bara jag som kan bestämma det och det är endast jag som måste göra det enorma arbetet. Ingen kan göra det åt dig. Givetvis finns det hjälp att få. Men, det går aldrig att hjälpa någon som inte har någon egen vilja. Den här resan är, som jag har sagt tidigare det allra största, tuffast och svåraste arbetet någonsin. Ibland så slitsamt och tungt att vägen tillbaka känns som så mycket mer guld värd. Men, så är det verkligen inte. Inget är värt att återvända till att inte leva det liv som man vill eller att leva som sitt sämre jag. Glöm aldrig att det ofantliga slitet är så mycket mer värt och bättre än att ramla djupare ner, bort från familj och vänner. Fortsätt att följa vår resa om att välja livet och om att vinna högsta vinsten i allt, LIVET. 
(null)
Nu kommer jag fortsätta om vikten och fördelen att bygga upp den mentala styrkan. Glöm för all del inte att fortsätta bygga upp den fysiska styrkan. Zenita kommer längre fram i höst skriva mer om den otroligt viktiga fysiken. Jag som innan sommaren började bygga upp min fysiska styrka vet hur viktigt det är, men också hur lätt det är att falla ifrån. Det gäller verkligen att skapa rutiner, prioritera rätt och gärna ha någon som hjälper dig med peppning. En bruten tå som har vägrat att läka satte stopp för min fantastiska fysträning. Istället har jag promenerat väldigt mycket med vår valp Wega. Nu längtar jag innerligt efter att få återta min utmaning och bli fit tills jag fyller femtio (om knappt ett halvår). (null)Båda dessa styrkor påverkar och ger varandra fantastiska positiva egenskaper. Den mentala och den fysiska styrkan är grunden till att orka förändra, att orka bygga upp, att orka med utmaningar och livets många gånger enormt tuffa motgångar.

Det låter väldigt kaxigt att säga att "JAG ÄR MITT BÄSTA JAG", men jag ska förklara mer om vad jag menar med det och återkommer efter lektion två i mental träning. (null)MENTAL TRÄNING LEKTION TVÅ

Först lite repetition en viktig del; I tidigare inlägg har ni fått lite verktyg till att påbörja uppbyggnad av den mentala styrkan och orken till att förändra. Jag påminner om de tre allra viktigaste redskapen;

  • FÅ ORDNING PÅ DITT LIV – rensa och städa ur din inre stress "Din inre garderob". Allt som är stökigt och obearbetat skapar fortsatt kaos i ditt liv. Gå igenom din garderob, tänk igenom varför det finns där och släng bort skiten och sortera, städa det som ska vara kvar i fin, lugn och trygg ordning.   
  • VÄLJ DINA TRE MANTRAORD för hur du vill känna dig i ditt mående om tre månader. Ex. GLAD STARK OCH TRYGG. Säg ditt "mantra" flera gånger om dagen överallt, gärna högt.
  • ÄNDRA TRE VARDAGSRUTINER för att må och få en bättre vardag. Ex. Gå upp tidigare, gör det du längtat efter så länge, men pga. dåliga vanor ej prioriterat. Gör detta flera gånger i veckan.

Hoppas ni redan börjat med detta, om inte är det hög tid att börja nu.VI BLIR DET VI TÄNKER OCH VÅRA INRE BILDER STYR VÅRT BETEENDE OCH HANDLANDE
Kvalitéten på våra tankar bestämmer kvalitéten på våra liv. Tänk vilka otroliga möjligheter det ger oss. Nu vill jag först att du börjar tänka på vilket sätt du skulle vilja känna dig om några månader. Kanske känna något som du saknar idag eller kanske något som du redan känner men som du vill förstärka. När du har tänkt färdigt ska du skriva ner alla tankar (max tio) såhär; Ex.

  • Jag känner mig stark.
  • Jag känner mig uppskattad.
  • Jag känner mig glad.
  • Jag känner mig älskad. Osv…

Skriv ner de på ett A4:a ark snyggt och prydligt. Ha de tillgängliga, så att du ser de lätt och kan påminnas varje dag om hur du ska känna.

Det du tänker på är det du riktar din uppmärksamhet mot och på så vis skapar du mer av det. Vad du än riktar dina tankar mot så växer det till sig. Den mentala träningen ger dig verktyg att skapa din egen framtid – Låt den bli så bra som DU vill att den ska bli. ALLA HAR MENTALA PROCESSER
Kommer ni ihåg den mentala trappan; Steg 1 Förkasta, Steg 2 Försvara, Steg 3 Förklara, Steg 4 Förstå, Steg 5 Förändra. Processen i den mentala trappan tar olika lång tid för alla och en del kanske står still väldigt, väldigt länge på steg 1 dvs. förkastar att de ens har några problem eller något som behövs förändras. Det står där vidare till steg 2 och 3 och förklarar för allt och alla att det är alla andras fel att jag mår så dåligt och att det är alla andras fel att jag är så stressad och inte hinner med mig själv eller att må bra. Står man för länge still där, kan man behöva någon annan som hjälper en att inse att det endast är du eller jag själv som kan ändra på min siutation. Det är endast jag som styr mitt liv dit jag vill leva. När valet är taget till förändring steg 5 börjar det roliga som gör en starkare för var dag som går och som gör dig, mig till mitt bästa jag. 

Sätt nu dina 5 mentala träningsmål ex.
Mentala träningsmål som jag ska bli dubbelt så bra på om ett halvår

  1. Ex. Hålla fokus
  2. Bli mer aktiv (minst 30 minuter om dagen)
  3. Säga nej till energitjuvar
  4. Kommunicera bättre
  5. Sälja in sig själv bättre  

MENTAL AVSLAPPNING
Fortsätt med att träna mental avslappning. Genom denna övning kopplar du av mentalt och sänker den mentala spänningen. Du blir fullständigt lugn och säker, omgivningen skärmas av så att störande ljud försvinner. Du öppnar dörrar till ett alternativt tillstånd i medvetandet. Allt det vanliga läggs åt sidan och du kan använda dina psykiska resurser. I detta tillstånd är det du som styr utvecklingen utan yttre påverkan. Du skapar din egen verklighet. Börja träningen med några djupa långa andetag, den enkla början för att koppla av mentalt. Fortsättningen på träningen tar hjälp av vår förmåga att skapa inre bilder. Dessa inre bilder påverkar oss otroligt utan att vi är särskilt uppmärksamma på det. Här finner du länken som ni ska fortsätta att träna med; https://www.youtube.com/watch?v=q4rrs6TSJRY försök att göra denna övning så ofta som möjligt, så möts vi längre fram i den mentala träningen igen.(null)

MENTALA RUMMET
När du visualiserar, det vill säga ser dig själv i olika situationer, ställer kropp och sinne in sig på att uppfylla det du föreställer dig. Eftersom nervsystemet har svårt att skilja på upplevelsen av en verklig situation och en situation du föreställer dig, kan du med visualisering mentalt förbereda kropp och sinne på ett lyckat genomförande av det du önskar. I hjärnan lagras på detta sätt minnen av framtiden. Ex. du ska på ett möte som du är nervös över innan. Föreställ dig bilden efteråt när du har avklarat mötet superbra och du känner dig jätte nöjd. Lyckas du med detta är det lättare att lyckas med ett toppenbra möte.

JAG ÄR MITT BÄSTA JAG
(null)
Vad menar jag nu med detta? Lever jag mitt bästa jag varje dag och varje minut? Ni som har följt mig genom åren och speciellt de senaste tre åren, vet att jag arbetat enormt mycket med att bli mitt bästa jag. Med mitt bästa jag menar jag väldigt mycket (det skulle kunna bli en hel bok), men i stora drag är det att bli helt ärlig mot sitt inre jag, lyfta fram sina bästa egenskaper, rensa ur garderoben, lyfta fram det man helst vill och radera bort dåliga vanor. Lyft fram det man mår bäst av och ta bort det man mår sämst av. Sen att varje dag försöka göra det bästa av sitt jag. Jag gör detta nästan varje dag och nästan dygnet runt (ja, jag har även tränat på att sova på bästa sätt). Men, jag misslyckas ibland och har fortfarande ibland en hemsk eller dålig dag. Då, måste även mitt bästa jag grina, sura, gråta, "deppa", tömma en dag eller två emellanåt. Sen, när det är gjort försöker jag släppa det "dåliga" och det yttre som fick mig att "må piss", slet bort mitt bättre jag och återgå till den positiva attityd, återta min starka tro på mig själv, livet och min värld.

"LÅT DITT LEENDE ÄNDRA VÄRLDEN, MEN LÅT INTE VÄRLDEN ÄNDRA DITT LEENDE"

"Vi blir det vi tänker och våra inre bilder styr vårt beteende och handlande"

Tack så mycket för att ni läser och all positiv respons. Vi är oerhört glada och tacksamma.

Ylva & Zenita (vid pennan Ylva)

Mental träning kort fakta
Mental träning består av avspänning och avspänd koncentration. Den ger en fantastisk stressbuffert, inre balans och känsla av egenkontroll. I ett avspänt tillstånd är du mycket mottaglig för självpåverkan och nästa steg är att du redan i förväg gör dig en föreställning av hur du gör, känner och tänker när du når eller har nått ditt mål.

  • Du kan förbättra din självkänsla och intuitionen.
  • Med hjälp av mental träning kan du lära dig att påverka yttre och inre stress.
  • Du kan påverka dina prestationer och det går att påverka hälsan med tankens kraft.
  • Du kan öka din koncentration och förbättra minnet
  • Du kan ta tillvara och utveckla dina förmågor och talanger.
Framförallt göra dig och de omkring dig mycket gladare.