(null)
I en värld där många krav ställs på dig varje dag, glöm inte att du har ett val att alltid välja själv. Att välja vad du behöver idag för att fortsätta. Att välja att ta bort det som inte fungerar. Att välja vad som leder dig till det bästa av dig.
Jag valde det som var bäst för mig. 
Jag valde livet.
Jag valde närvaro.
Jag valde att bli en förebild.
Jag valde att ta kommandot över livet.
Jag valde att leva livet helt opåverkad.
Jag valde att fylla livet med full kontroll.
Jag valde oberoendet. 
Jag valde att förändra. 
Jag valde att bli hundra procent oberoende för tusen dagar sedan. 
(null)
Under resans gång har jag valt att inte konsumera en droppe alkohol. Valet av att fortsätta leva livet nykter kom med insikten av alla fördelar. Att leva livet utan filter innebär ett liv utan flyktväg. Flykten från dig själv och från problemen slutar. Det finns inga ridåer att fälla eller några filter att gömma sig bakom. Utan verklighetens liv är alltid här och nu. Allt som göms eller töms i rusets flykt försvinner aldrig förrän flykten från sig själv tar ett slut. Idag är min bästa vän mitt jag och jag har lagat den del jag flydde ifrån. Det har tagit sin tid, men känslan av att var hel och ren är den bästa känslan som är värt allt. Känslan att släppa allt detta för att söka flykten bort från problem i en fylla, är för mig aldrig, aldrig värt värdet av allt det mitt liv ger mig idag. 
 
Tacksam till livet och tacksam över att ni läser vår blogg.
 
Denna gång Ylva vid pennan
 
Det kommer ett ytterligare inlägg längre fram om hur jag lyckades och hur det är att leva nykter i ett samhälle där det är mer normalt att dricka alkohol än att inte.