(null)
Skrämmer färg dig? Eller är det en gåva som sprider kraft? Jag har funderat mycket de sista åren i samband med min personliga utveckling. Under åren som jag har jobbat med mig själv och även nu senaste året utvecklat min kompetens har ordet färgstarkt kommit upp kring min personlighet vid ett flertal tillfällen.
(null)
Vad innebär det att vara färgstark? Är det en styrka eller en svaghet? Skrämmer det? eller hotar det omgivningen till och med? Eller… är det en gåva? En färgpalett fylld med erfarenhet och kompetens med resurser att komplettera, fylla upp och lyfta färglösa kombinationer till ett vinnande koncept. Är det en färgpalett med mycket vilja och energi som vill hjälpa, så att alla kan dra sitt penseldrag med färg till en tavla för att lättare fylla och styra sitt liv fram.    (null)
Eller är det något ont och fult? Något hotfullt som inte passar in i vårt normala svenska samhälle eller att ta plats och synas för mycket? Att det fortfarande i vissa sammanhang inte passar att vara stark kvinna och visa sina styrkor. Det är så svårt att förstå och att inte se detta som en enorm resurs. Jämför en färgstark människa med ett överfyllt färggrant fruktfat, det är bara att plocka valfri frukt och njuta av styrkans sötma eller färgas av den färg man önskar och stärkas inombords med vilja och energi.


Vad betyder ordet färgstark? 
Färgstark (person); Uttrycksfull, intressant, originell, särpräglad, personlig, livfull, livlig, blodfull, klatschig, stark personlighet, temperamentsfull (ibland) exotisk

Färgstark (färg); färgglad, färgmättad, lysande, gräll, knall, strakt framträdande, skarp, klar, oförtäckt, slående. (null)Reflektera mer och krydda din personlighet med saffran.
Vad händer när vi tar oss tid att reflektera mer? När vi tar oss tid att se "från ovan och i backspegeln". Vardagen innehåller en oftast alldeles för hög växel för att ta tid till att växla ner och reflektera. Tid för reflektion tror jag kan vara avgörande som en framgångsfaktor i både det personliga måendet samt i arbetslivet. 

Saffran? Ja, just saffran. En krydda som är oerhört färgstark och som det bara behövs lite grann, men som ändå kan färgsätta på en mycket kort tid. Unna dig saffranstid. Hur lite tid man en har, så ska den tiden unnas till saffranstid. Färgstarkt helt enkelt, och ge det där lilla extra. Det lilla extra kommer utav reflektion och därmed lyfta (krydda) ens styrkor och dunsta ner ens svagheter.  

Färgstark i ett ledarskap
Min syn på ett färgstarkt ledarskap är kondenserat och tydligt – om än i små portioner. Kondensera sina budskap tydligt och konsekvent. Lys av vilja och energi, ens närvaro ska kännas. Alla ska dra sitt strå till stacken och med denna vision och ledarskap så är det enklare att hitta vägen fram.

I en organisation är det en ledarens uppgift att få visioner att kännas viktiga på alla nivåer. För att nå ut krävs den där extra kryddan. Man måste vara lysande och färgstark, samt ha en total närvaro och klarhet i sina budskap. Att arbeta mer med saffransledarskapet i det dagliga arbetet är för mig en metod att få fler att hitta rätt väg fram, vägen mot framgång. Ju fler som blir ledda (och sedda) framåt desto fler effekter ses i organisationen.  (null)En färgstark och övertygande personlighet är: Mogen och ansvarstagande i sina arbetsroller. Kreativ och idérik med massor av nya uppslag. En uthållig perfektionist som brinner för det den tror på. Målinriktad, uthållig och har förmågan att kunna se lösningar där andra ser problem. (null)Färgstark väg till hälsa
Alltmer forskning och näringsexperter pekar mot att färsk frukt och grönsaker är ovärderliga delar av dagligt kostintag. Frukt innehåller mineraler som inte kan produceras av människokroppen. Frukt innehåller också pektin, en typ av lösliga fibrer som hjälper till med att minska blodkolesterolets täthet, samt vitaminer som kraftfull antioxidant hindrar kolesterol från att oxidera och bromsar cellers åldrande. Det finns studier som tyder på att människor som äter mer frukt och grönsaker – rika källor till antioxidanter – kan löpa en lägre risk för vissa typer av cancer. Det finns en rad vitaminer som innehåller nyttiga och biologiska aktiva ämnen och samverkar på ett effektivt sätt. (null)Äta, fly och älska - priset för färgstark utstrålning
I djurriket kan det innebära både fördelar och nackdelar att vara en färgstark individ. I en studie från Uppsala universitet har forskare studerat de iögonfallande vingarna hos två arter av jungfrusländor. Deras resultat pekar på att hanarna, men inte honorna betalar ett högre pris för att se attraktiva ut för andra jungfrusländor. Det handlar både om risken att skrämma bort sina bytesdjur och risken att själv bli uppäten.
(null)

Hur lever man färgstarkt på bästa sätt?
Hur nyttjar man ett bästa verktyg, en bästa egenskap på bästa sätt? Med ovanstående ord om djurriket, om risken att skrämma bort sina bytesdjur och risken att själv bli uppäten tänker jag nu prata om hur färgstyrkan hanteras på bästa sätt. Det har tagit lång tid att lära, många erfarenheter av missförståelse, om konsten att leva helt och hållet, om att ej vara storstadsbo, om att överlevt en resa från botten till toppen av sig själv. Jag har skrämt många de sista åren och nästan blivit uppäten också. Det har tagit många vändor fram och tillbaka om varför, vad jag gör för fel, och hur färg kan skrämmas? Nu förstår jag varför även om jag fortfarande inte förstår hur jag egentligen verkligen skrämmer folk.

Jag har aldrig tvekat på att ta plats, visat vad jag vill och kan eller till om med stått för att jag är duktig och framgångsrik. När jag har varit i möten för nya uppdrag i livet har jag velat "sälja" in mig själv på bästa sätt. Jag har direkt lagt i en hög växel och i vissa fall smattrat på som en kulspruta… om jag inte direkt haft ett svar på någon fråga har jag skjutit från höften. Om den jag har mött haft sämre pondus har jag inte tvekat att framhäva min. Idag vet jag att detta inte funkar längre, inte när det är jag som vill ha uppdragen och det är jag som ska vara i underläge. Det är inte som förr i Stockholm, när jag faktiskt fick de serverade. I min förändring av att anpassa mig har jag lärt mig att spegla mera, lämna mer plats, ej skjuta från höften, återkomma till fråga med mer lugn och mer konkretiserat. Jag låter mina färger vila för att mer färga den jag möter, tänker på min röst (som jag precis börjat jobba med), sänker röstläge för att få ett lugn och bli mer lyssnad på mitt innehåll och inte min starka röst.

Jag är otroligt tacksam för den här tiden av så mycket utveckling av både kompetens och mig själv.
Älskar att ständigt utvecklas och att hjälpa andra att utvecklas.

Tacksamhet är ett kraftfullt verktyg.
(null)TRUE COLORS - SANNA FÄRGER 
https://youtu.be/la0-5QFLr14

Så tacksam för att ni läser vår blogg. Ge oss gärna återkoppling på hur ni ser på färgstarkt.
Många kramar,
Ylva & Zenita (Ylva vid pennan)
(null)