"Bli din ledare som styr livet mot framgång"
Det här är ett laddat område som är oerhört viktigt att ta in och reflektera över. Chefens roll är att leda och har du tänkt på att endast DU är din egen chef. Chef över din kropp, ditt mående, livskvalitet och ekonomi. Hur provocerande det än må låta så har vi alltid flera val att välja emellan. Det kan se hur svart ut som helst. Men, det finns alltid någonting att göra som öppnar upp för möjlighet till förbättring. Det svåraste är nog att våga ta någon annan väg, att våga se att vi själva har fulla ansvaret för vårt liv. Leder du dig själv på bästa sätt eller vem bestämmer över dig? 

Zenita; - Du kan i högre grad än vad du tror påverka ditt liv och din framtid. 
Om du inte sätter dig själv i första rummet, så är det svårt att hitta entusiasm och ett brinnande engagemang till livet. Det är i det lilla vi måste hitta lyckan, vår VARDAG som i stort sett är LIVET. Det måste väl ändå vara så att det är upplevelsen av livet, varje minut, varje dag som är livet. Idag lever vi i och strävar efter en relativ hög materiell standard med att jaga små "lyckotoppar". Vi förväntar oss att känna någon form av tillfredställelse och må bra. Vi kan undra, till vilket pris gör vi detta? Idag mår många dåligt, har låg energi och en låg självkänsla, trots en hög standard. Det är ett sorgligt faktum att många människor idag inte hinner känna sig riktigt levande innan de dör.
Som jag berättat tidigare så styrs mina val i mångt och mycket utav min känsla av entusiasm, vilket också blir en mätsticka till mina val. Jag kan känna det så oerhört starkt när jag är inne på fel spår. Jag blir nedstämd, stressad, orken till familjen minskar, all min energi försvinner och min förmåga att göra bra val för just mig minskar markant. Det känns som att livet snurrar på och jag följer med utan att jag riktigt kan påverka det. Detta är en tydlig signal på att jag är ute på fel spår.  
 
Ylva; - Att vara ledare i sitt liv
Det kan behövas både inspiration och hjälp för att ta kontroll över sitt liv. När jag valde mellan livet och döden blev jag utan vetskap min egen livscoach. Det fanns två val, det ena var att fortsätta skita i allt när det gällde "jaget" Ylva och sakta men säkert begå självmord, det andra valet var livet. Med livet menar jag inte att jag inte levde livet innan, men jag levde livet för andra och inte för mig. Mitt inre skyddades bakom det tjockaste filter, väl gömd och glömd längst inuti. Hur skulle jag nu kunna välja livet? Hur skulle livet vinnas tillbaka? Jag stod inför mitt livs största, svåraste och näst intill omöjliga utmaning. Att öppna ögonen, se sanningen och inse att det inte är allt runtomkring mig som är fel och "det jag inte kan styras fel" att jag hamnat så långt ner i skiten. När jag drabbats av otäcka saker gjorde jag aldrig det som var bäst för mig, utan bara föreställde mig att jag gjorde det. Jag var expert på att lura mig själv. Jag var professionell som andras ledare, att skapa andras mål, coacha och lyfta alla runt omkring mig, kämpa med andras rädslor, identifiera andras problem och vidare lösa deras. Men, mitt eget? – Nej, jag hade ju inga problem egentligen. Så fort jag hade problem slängdes de iväg och jag rusade vidare för att fortsatta att hjälpa andra. Det finns en del praktiska och enkla tips på hur jag lärde mig att börja prioritera och vara ärlig mot mig själv. Att bli totalt ärlig med sig själv och att helt gå in i det inre var de första stegen innan resan påbörjades. Det var dags att bli kapten över sin egen skuta. 
Varje utmaning är ingenting annat än en möjlighet till förändring.
 
Zenita; - Vad är det i grunden som får oss att känna oss fulla av liv och framåtanda? 
För det första måste du ta hand om dig vad det gäller ditt hälsomässiga tillstånd. Du kommer inte att orka med något om inte energi i kropp och knopp finns. Bara det är en utmaning i sig. Du måste skaffa kunskap om kosten och näringens betydelse för att kunna göra medvetna val för din egen hälsa. Idag är det inte en självklarhet att hitta mat i butiken som faktiskt ger oss energi. Det mesta innehåller kemikalier, lågt näringsvärde och är halvfabrikat. Här känner jag själv att jag har kunnat påverka min kropp i en väldigt stor utsträckning. Eftersom jag alltid varit nedsatt i min kropp, så har jag ständigt kämpat emot min sjukdom. Det är så frusterande att ta helt slut och inte komma upp ur sängen i perioder... Jag fick till mig redan sen barnsben att den kroniska nedsatthet som jag har innebar, "att stå ut och få leva med". Mitt sökande slutade, sökandet efter något annat, efter någon lösning på mina problem. Men, nu har jag lärt mig att om man bygger upp sin egen kunskapsbank, lägger ihop ett och ett och börjar göra små förändringar, så uppnås resultat. Rätt mat ger mig energin till att må bra, känna glädje och att orka leva livet i ett högt tempo, vilket passar mig. Jag tyckte att jag åt bra, men jag förstod inte hur kroppen egentligen fungerar. När jag väl började läsa på och se till att jag fick i mig extra näring, så kände jag energi för första gången på många år.
 
Ylva; - Bra vanor är lika beroendeframkallande som dåliga, men de bygger upp ditt liv istället för att riva ner det.  Är det verkligen du som styr ditt eget liv? Lever du ditt liv som du vill leva det? Tycker du om ditt egna jag? Trivs du med dig själv och är du stolt över den person du är? 

När jag påbörjade min resa och för att utveckla mig själv på bästa sätt var det otroligt viktigt att kontinuerligt utvärdera mina framsteg. Det var viktigt att hela tiden klappa mig själv på axeln och fortsätta att ta hand om sig under hela resans gång. Det gjorde jag bland annat genom att våga börja säga nej, ta lärdom av mina misstag och att utarbeta särskilda tekniker för att hantera den inre stressen. Jag kommer senare ge dig några av mina verktyg för hur jag delade upp stora uppgifter i mindre bitar och tipsa om vilka olika tekniker som jag fann och som ökade min motivation.
Bli beroende av dig själv och ta bort allt annat beroende. Påverkas av dig själv och inte allt runt omkring. Drivkraften kan endast skapas med att hämta kraft från sitt inre bästa jag. Plocka fram den härliga personen längst inne. Den som gömdes och glömdes för allt för länge sen. Städa upp i din inre garderob. Rensa ut all gammal skit. Ta fram allt det fina och tänk på varför det smutsiga hamnat där och släng sedan bort det.
Det krävs bara en person för att ändra ditt liv – DU

Zenita; - Du behöver inte kunna för att börja men du måste börja för att kunna
Vår kropp är fantastisk och det är i den vi ska leva, så var snäll mot den, ta hand om den på bästa sätt. För visst är kroppen fantastisk; - Vi kan ha stressat länge, ätit fel, varit sjuk m.m. men, kroppen gör alltid allt i sin makt för att vi ska fungera, så bra som möjligt. 
Vi måste känna efter vad vi verkligen vill göra med vår värdefulla tid. Vart vill du lägga ditt fokus? Vad ger dig energi och vad är viktigt för dig just nu? Detta är också en utmaning pga att man hela tiden fyller på med livserfarenhet utav livet som pågår. Vi är i ständig utveckling. Här tror jag att vi är många som gör misstaget att sluta känna efter och tänka till. Är vi i en situation som är tillfredställande och utvecklande? Eller börjar vi gå på autopilot där vardagen kommer in i ett upprepande slentrianmässigt mönster. "Jag ska inte klaga" eller "De finns andra som har det värre" eller "Jag ska vara glad att jag har ett jobb". Denna utveckling gör att vi kväver våra framtida drömmar och slutar att känna efter. Finns glöden som du en gång kände kvar? Det som du ville uppnå för flera år sedan, kanske inte är något som du längre värdesätter på samma sätt. Fortsätter man att trampa på här, så hamnar man ofta i en situation där man känner allt annat än glädje, snarare stress och tristess.  
Att följa med i din egen utveckling, att våga och att ha viljan till att kliva ur boxen som du befinner dig i just nu är både skrämmande och krävs mycket mod. Men det är ett måste för att man ska fortsätta leva, inte bara överleva. Det är så viktigt att du förstår, att geom en medveten avsikt med det du gör inte bara kan uppnå det du vill. Du kommer även att njuta av varje steg på vägen. 
Kom ihåg att du är skaparen av ditt liv. Man kan inte förvänta sig annorlunda resultat genom att fortsätta att göra det du alltid gjort. 

"Fokus plus daglig förbättring plus tid är lika med geni.
Ta den formeln djupt till ditt hjärta och ditt liv blir aldrig mer som förr" 

DEL 2 OCH FORTSÄTTNING PÅ INLÄGG "VEM ÄR DIN CHEF"
KOMMER PÅ TORSDAG DEN 10/5 KL.09:00.
I DETTA INLÄGG FINNS MÅNGA BRA VERKTYG

OCH TIPS OM HUR MAN TAR TAG I SIG SJÄLV. HOPPAS VI SES DÅ.

Vi är så oerhört tacksamma för att ni läser vår blogg. Stor kram Ylva & Zenita