Sluta att suga andras utan skapa din egen och sug av istället. Sug av dig själv istället för att suga alla andras. Ibland blir jag så trött på att vi som är duktigast på att sprida energi och att ge till andra ofta blir så utnyttjade. Detta tills vi helt utmattade kippar efter andan för att sen ta ny sats med att återskapa och fylla på vår egna ENERGI. Allt handlar om att man själv måste skapa sin egen energi. Givetvis får den fyllas på och öka av andras härliga energi. ÄLSKAR andras energi som inspirerar och färgar, så att man ibland nästan exploderar av energibomber. Men, det är långt ifrån många som har den förmågan att ge och sprida energi utan att tömma sig själv. När man ger och sprider sin energi ska den istället emottas, så härligt att den återskapar energi hos en själv. En del är proffs på detta och jag har nästan blivit det genom åren. Men, det har tagit lång tid att vara den som ständigt ger och att inte alltid bli utsugen eller uttömd.

De som står än närmast är oftast svårast att inte ge så mycket att man till slut knappast orkar resa sig själv. Allt för att du alltid vill att dina närmaste ska få det bästa och att man alltid vill att de ska må bättre än bäst. Nu är det så, att om man bara ger och ger och aldrig får tillbaka eller tar tillbaka, så blir man själv helt uttömd emellanåt. Detta gäller även oss som är duktiga på att fylla på oss själva och som försöker tillse att vi har ett grundlager som boostar oss själva. Vi vet att vi måste boosta kroppen med mental och fysisk träning för att orka leva. Orka ha energi till livet.
 
När jag fick CANCER och ramlade längst ner i djupaste "DET FINNS INGET LIV" mörkret var mitt första beslut efter att ha valt livet, att lära mig att säga NEJ. Mitt första NEJ blev till den största energitjuven och det var ett av det svåraste valen jag gjort. Näst efter att välja livets väg. Innan cancern hade min energi inte många begränsningar, men efter så blev min energitank minimal och tömdes så lätt. Under min långa livskris fanns det långa perioder jag var helt utan energi och gick på tomgång. Livet fanns där bara för min familjs skull. Jag lärde mig så otroligt mycket av denna fruktansvärda period i livet. Det bästa var nog, för att komma levande ut ur krisen, blev jag tvungen att börja skapa min egen energi. Ingen energi = Inget liv. Mycket energi = Mycket liv. 

Många försöker kopiera andras mående med att så vill jag må – Copy past. Det fungerar aldrig. Utan mitt egna mående beror på mina val och på hur jag vill leva livet. Allt utgår från mig själv.
SLUTA SUG AV DIG SJÄLV OCKSÅ
Innan jag blev sjuk hade jag väldigt mycket energi. Tror att det beror på att jag alltid varit så positiv och ganska lyckad lottad. Samtidigt vet jag att jag inte hade det gratis. Jag arbetade ständigt för det, med den rätta attityden och med stor respekt för att göra det enkelt och positivt. Men, jag gjorde det både enkelt och svårt. Samtidigt som jag hade byggt upp ett system för att lätt kunna fylla på energi, så tömde jag det lika snabbt på idiotiska och onödiga bränsleförbrukare med min egen motor. Jag lät mig även nyttjas av andra på oändligt många sätt. Jag var allas clown, underhållare, psykolog och många gånger papperskorg. Det här var inget konstigt utan hur jag verkligen trivdes med livet och tänkte att så här bra är livet helt enkelt. För mitt liv var bra, men väldigt destruktivt mot mig själv. Det var allt för sällan jag själv fick tömma eller ventilera det som jag hade djupt inom mig. Försökte oändligt många gånger tömma i alkoholens "rymma från verklighetens värld". Men, alkoholen ger ingen energi eller återkoppling. Fylla ger töm och glöm, sen står du där tömd och glömd. Efteråt ger det livet inget, utan egentligen är det endast en flykt ifrån dig själv. Men, jag ska skriva mer om alkoholens "glamour" i ett annat inlägg.
 
När jag skriver "sluta sug av dig själv också", så menar jag sluta tillåt dig sugas av energi. Det är åter igen en själv som ska styra sitt liv och det gäller även ENERGIförbrukningen. 
Det är så himla lätt att bli uttömd av allt runt omkring och speciellt blir det med ens nära och kära. När ens barn blir tonåringar och till och med från att vara den som ständigt kryper ner i din säng, ödslar kärlek till dig, till att bli den som plötsligt blivit rent elak mot dig. Det kan var ens partner som p.ga av egna problem rusar hysteriskt framåt och inte har tid till något annat än sig själv och sina egna problem. Du blir den som närmast blir "slagen på" (förstå mig rätt, får skiten, fast du inte har något med det att göra). Vad gör man för att inte bli helt knäckt, helt under isen eller som var jag förr, bara ville dra?
 
Jo, man sätter på sig TEFLONKAPPAN. Så himla bra. Tonåringen är inte elak för att det är något du gör fel. Den tycker inte du är den mest pinsamma i världen för att du plötsligt blivit den sämsta mamman. Din partner skäller inte på dig eller skriker på dig p.g.a. dina problem utan sina egna. Stå där och ta emot, var ett stöd till dina nära. Men, gör dig själv inte illa. De behöver dig stark och stark blir du med att inte låta dig "slås ner". Sätt på dig teflonkappan och låt det rinna av. Var givetvis dinas stöd. Men, behåll energin och stärk dig ännu mer genom denna resa. Du har allt att vinna. Jag ramlade ihop gång, på gång tidigare. Gör det fortfarande ibland. Men, nu när jag egentligen är starkare mentalt än någonsin. Nu gör jag det bara kort ibland, för att tycka lite synd om mig i min situation, kort för att sen inse att detta hjälper ju ingen om även jag ska må dåligt. Nu om någon gång ska jag verkligen fortsätta min resa med att alltid ha målet för dagen att må bra eller till och med om möjligt må bättre.
Vi som mår bra av att ge extra mycket energi förbrukar ofta mer än vad vi hinner producera. Oftast vet vi eller får finna vägar var vi kan snabbproducera och ibland måste vi helt enkelt bromsa eller till och med lägga i backen. Ibland räcker det med friläge. Men, då är det viktigt att det verkligen inte förbrukas någon energi alls, utan att endast återhämtning sker. Vi är oftast högpresterande när vi ger, då ger vi i hundraåttio, vilket givetvis är enormt energikrävande och innebär hög bränsleförbrukning. Att styra och ha kontroll över nivån på energiförbrukningen och tillse att mätaren inte hamnar på noll är enormt viktigt. Lika viktigt som att vara ledare över sitt liv så ingår styrningen över bränsleförbrukningen. Livet går inte att leva utan bränsle. Utan bränsle så går vi inte framåt. Sätt i en lägre växel när huvudet eller kroppen säger ifrån. I början kommer tomheten utan förvarning och det är svårt att lyssna på alla varningstecken. Men, så småningom, så lär man sig och vad allt handlar om. Allt handlar om det jag skrev om i början att säga ifrån och säga NEJ. Vi måste lära oss att slösa rätt och inte slösa till alla dumma energitjuvar. De är verkligen inte värda din hälsa eller kanske till och med möjlighet till att få ett friskt och lyckligt LIV.
En stor energitjuv är STRESS. All jobbig stress som får en att må dåligt orsakas oftast av att man har en inre stress. Visst är det den yttre med mycket jobb och aldrig någon mental ledighet som får en att må pyton, men det är oftast den inre som orsakar att det svämmar över. Det är lättare att fokusera, kontrollera och organisera på ett lagom sätt om man har ett inre lugn. Är det kaotiskt inombords så blir kaoset utanför ännu mer katastrofalt. För att få ett inre lugn så krävs städning. Städning av den inre garderoben ("lektion ett i den mentala träningen" tidigare inlägg). Då gällde det att bearbeta allt gammal ont och sedan slänga bort det eller lägga det i en låda långt in, för att endast ta fram när det verkligen behövs. Sen städa, rensa, sortera i färgordning osv. Allt för att få ett städat inre. Detta hjälpte mig enormt och jag tror att det kan hjälpa mycket för att få mer kontroll av stressen. Till slut kan till och med stress påverka positivt. Mig påverkar den idag oftast positivt. Den får mig mer effektiv och mer fokuserad. Ibland tappar jag dock fortfarande kontrollen, när jag inte kan styra och då blir jag tyvärr arg. Stress är ett stort ämne och det kan vi prata mer om en annan gång. Men, försök på alla sätt att minska stressen. Det tillsammans med energimänniskotjuvarna och alkoboven är de största bovarna för ett välmående och friskt liv.

YLVAS ENERGITIPS
  • Lär dig säga NEJ, ta bort oviktiga göromål och fyll de med måbra saker istället.
  • Sätt på dig TEFLONKAPPAN när du måste umgås med energisugare. Stäng av ditt givande och ge ej bort din energi. Låt deras negativitet eller utsugande bara rinna av och gå vidare.
  • Minska stressen inombords med att STÄDA DEN INRE GARDEROBEN, minskat inre kaos styr lättare de yttre ständiga kaotiska och stressiga omständigheterna.
  • VÄXLA NER och sätt på sparläge när ernergin håller på att tömmas. Meditera, vila (sov 20 minuter om det behövs), gå en promenad, yoga, träna, gör något som fyller på igen.
  • MINSKA ALKOHOLintaget eller ta bort det helt och hållet. Det är den största bedragaren om livsföhöjelse, den största boven i dramat bland energitjuvar.
  • GÖR DIG GLAD. Minns du allt som gör dig glad? Vad får dig att skratta hejdlöst? Vilka får dig att glädjas? Vad får dig tillfreds? Skratta, kramas, älska och må helt enkelt bra mera.  
  • RÖR PÅ DIG. Gå, spela golf, spring, dansa, träna, ut i skogen och njut av energikicken från rörelse. 
Tack för att ni läser, det betyder så mycket. Stor kram Ylva & Zenita
(denna gång Ylva vid pennan)
NÄSTA INLÄGG KOMMER INOM KORT OCH DÅ FÅR NI EN
"NÄRBILD OCH INBLICK FRÅN YLVA & ZENITAS VARDAG"
DET HÄNDER EN HEL DEL I VÅRA LIV I DEN LILLA STADEN HJO. 
INLÄGG EFTER DET HANDLAR OM "GLÄDJEFLICKOR"